Fruktläder

Rabarbersaft gjord och skivade rabarber i frysen, men ändå 3kg rabarber kvar. Det får bli fruktläder, ett godisalternativ.
 
3kg rabarber
1dl honung
2dl strösocker
 
koka rabarber sönder och samman, typ 40-50 minuter. Rör och kläm den kokade rabarbern så att bitarna blir mos. Bred på bakplåtspapper på plåt, receptet ger 2 plåtar. Sätt i ugn på lägsta temperatur, 50 grader är det på min. Helst varmluftsugn. Glänta på luckan då och då så vattenångan kan avgå. Tar ganska lång tid, 10-12 timmar. Skär i rutor.
 
Receptet funkar med frukt och bär, tex. jordgubbar, äpple, päron, körsbär. Jag har bara provat rabarber ännu, men när jag kör andra sorter rapporterar jag här.
 


Kommentarer
Postat av: Måna

Gilla! Hoppas vi får smaka :)

Svar: Robin gillade
sjlvhushll.blogg.se

2014-06-22 @ 12:09:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: