Från stock till bjälke - del1

Idag kom stockarna från Tomas skogsägare. Lastades av på gräsmattan och självklart kunde jag inte hålla mig från att ta fram yxan och prova. Yxan köpte jag för flera år sedan och det är först nu som tid finnes att prova bjälk-tillverkning.
 
11 Stockar
 
Övelius sax kommer till användning. Tror dock aldrig att den klena unge Herr Övelius lyft några stockar med saxen. Troligen var hans släktingar mer välbyggda.

4"x4"-kvadrat ritas i var ände av stocken. Rätsnöre spänns mellan två av hörnen. Egentligen ska man ha murslå som gör en kritstreckslinje. Jag har ingen sådan än utan för använda snöre. Till slut blev det ett antal knutar då min precision är för dålig.
Hugg var 30:e cm till snöret. Sedan hugs stycken emellan bort.

Skrädyxan fixar ytan
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: