Vete - odlingsteknik

Jag odlar spannmål i mycket liten skala. Mest för att det är intressant att se hur växterna växer samt att kunna odla från frö till frö + avkastning till bröd och foder och andra ändamål. För tillfället så har jag så små odlingar av spannmål att jag sprider fröerna med handen. Förra året sådde jag på skoj 30m2 vete. Fick tag på en gammal såfiol med stråke och fläktblad som sprider fröerna och kände att jag bara måste prova den på riktigt. I år har jag följande spannmål: Höstsådd korn (foderkorn), havre, nakenhavre, höstvete, vårvete "Quarna". Till hösten kommer jag också så dinkel och svart emmer.
 
En fråga från Börje K om sådjup tänkte jag komplettera med hur jag odlar spannmål.
 
* På obruten mark tar jag först bort svål med spade 40-50cm brett
* Luckring med grep
* såbädd-beredning med hacka, hugger sönder klumparna lite
* med ett hackjärn drar jag upp 15 cm fåra i mitten av den svålfria raden
* sprider fröerna för hand, så glest som möjligt, fast det är svårt
* med hackjärnet rakar jag igen fåra, sådjupet blir väll ca 4cm, använder samma metod för höst och vårsådd
* vattna om det är bråttom
* rensa ogräs då och då
* vänta i 90-120 dagar (eller över vintern om höstsått)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: